Supermarkten onderzoeken de mogelijkheden van blockchaintechnologie voor hun specifieke sector. Zo hebben onder andere het Franse hypermarktconcern Carrefour en de Amerikaanse supermarktketen Walmart al eerder een aantal succesvolle blockchain-pilots uitgevoerd. Ook in Nederland wordt er door de detailhandel geëxperimenteerd met deze veelbelovende innovatie.
De complexe supply chain van Albert Heijn beter gestroomlijnd
Albert Heijn heeft samen met consultancybedrijf Capgemini en een aantal logistieke bedrijven een geslaagde blockchainproef uitgevoerd, die de processen binnen de complexe supply chain van AH beter moet stroomlijnen. Hierdoor kan niet alleen kan het papierwerk sterk worden gereduceerd, maar kan het transport van levensmiddelen en andere producten ook aanzienlijk sneller plaatsvinden.
Roulatie van rolcontainers, hoezen en kratten
Bij de uitvoering van het blockchain-experiment werd gefocust op een klein onderdeel van de logistieke keten. Hierbij werd gekeken hoe rolcontainers, hoezen en kratten (die worden gebruikt om levensmiddelen en andere goederen naar de Albert Heijn winkels te vervoeren) op een efficiëntere manier in roulatie kunnen worden gebracht. Bij het transport van goederen wordt vaak gebruikgemaakt van allerlei verschillende digitale systemen en databases. De informatie binnen die systemen moet vervolgens op een omslachtige manier worden geanalyseerd.
Alle informatie op één locatie
Bij het blockchain-experiment van Albert Heijn werd alle data op één centrale locatie geregistreerd. Iedere betrokken partij binnen de supply chain kan op het gewenste moment toegang verkrijgen tot de specifieke relevante informatie, binnen het decentrale gedistribueerde grootboek. Processen binnen het ketenbeheer kunnen daardoor niet alleen veel efficiënter en veiliger worden georganiseerd, maar de blockchain zorgt ook nog eens voor een flinke kostenbesparing.
Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op het gebied van blockchaintechnologie? Meld je dan nu aan voor de blogpost!
Laat een reactie achter