Chain Line was een proof of concept voor koeriersdiensten op de NEO-blockchain, waarbij items konden worden getransporteerd tegen een bepaalde vergoeding. Dit project werd echter nooit gerealiseerd. Het idee achter deze NEO-dapp was relatief simpel: creëer een decentrale applicatie voor koeriersdiensten, waarmee producten en waardevolle objecten veilig en vertrouwd kunnen worden verscheept, naar allerlei verschillende locaties wereldwijd. Hierbij zouden de risico’s die doorgaans gepaard gaan met de verzending, voor de klant tot bijna nul kunnen worden gereduceerd. Bij het verschepen van de items zou gebruik worden gemaakt van smart contracts waarin alle specifieke voorwaarden voor verzending werden gecodeerd.
Verzending op maat
Chain Line zou zorgen voor verzending op maat. Gebruikers konden hun specifieke wensen op het blockchainplatform kenbaar maken, aanbetalingen doen en vervolgens worden gelinkt aan de juiste koerier. Om gebruik te kunnen maken van de koeriersdiensten konden gebruikers een crypto-wallet aanmaken op de website van Chain Line. Dit proof of concept bood vooral uitkomst voor mensen die iets willen kopen wat nog niet in Nederland verkrijgbaar is via ‘centrale’ platformen, maar waarvan ze al wel wisten wat het precies kostte en waar het verkrijgbaar is. Wanneer deze mensen gebruik maken van bestaande internationale koeriersdiensten, dan wegen de verzendkosten meestal niet op tegen de waarde van de te verschepen goederen. Met de Chain Line dapp konden gebruikers (de kopers in dit geval) alle details ingegeven, over het desbetreffende product dat ze graag wilden verschepen. Voordat de opdracht werd uitgevoerd werd er een bepaalde vergoeding in rekening gebracht voor het gebruik van het blockchainnetwerk. Binnen het decentrale gedistribueerde systeem kon vervolgens precies de juiste koerier worden gezocht om het product te transporteren.
Chain Line koppelde de juiste koerier aan de juiste goederen
Op het moment dat de juiste koerier eenmaal gevonden was, dan werd deze aan de specifieke opdracht van de koper verbonden. De koerier nam vervolgens de aankoopkosten van het product voor zijn rekening en de koper zou pas betalen als het item werd afgeleverd. Als het product niet of in slechte staat zou worden bezorgd, dan hoefde de koper niets te betalen en werden de kosten voor het gebruik van het blockchainnetwerk geretourneerd. Alleen als de verzending compleet en onbeschadigd werd afgeleverd, dan ontving de koerier de volledige verzendkosten van het bezorgde pakket. Ondanks dat Chain Line nooit van de grond kwam, kunnen dit soort blockchaintoepassingen sterk bijdragen aan het vertrouwen binnen de logistieke sector.
Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op het gebied van blockchaintechnologie? Meld je dan nu aan voor de blogpost!
Laat een reactie achter